İBB’den 29 Yıllık Taksi Ruhsatı İçin İhale Duyurusu

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 150 adet Uygulama Bazlı Taksi Taşımacılığı hakkı için ruhsatlandırma ihalesine çıkıyor. İhale, her biri 29 yıl süreyle geçerli olacak şekilde gerçek kişilere plaka ruhsatı verilmesini kapsıyor.
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 17 Nisan 2025 tarihli ve 473 sayılı kararı doğrultusunda alınan karar gereği, toplam 2500 taksi plakasından 150’si için Uygulama Bazlı Taksi Taşımacılığı hakkı ayrı ayrı ihale edilecek. Her plaka, bir gerçek kişiye 29 yıl süreyle ruhsat verilerek işlettirilecek.
İhale Detayları:
Encümen Kayıt No: 5303
Plaka Sayısı: 150 adet
Muhammen Bedel: 4.501.200 TL + KDV
Geçici Teminat: 135.036 TL
İşlettirilme Süresi: 29 yıl
İhale Tarihi: 2 Eylül 2025, Saat 11.00
Son Başvuru Tarihi: 1 Eylül 2025, Saat 12.00
İhale Yeri: Dr. Mimar Kadir Topbaş Gösteri ve Sanat Merkezi, Yenikapı Etkinlik Alanı, Kennedy Cad. No:11/1 Fatih / İstanbul
İhale Usulü: 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 36. maddesine göre Kapalı Teklif Usulü
Her plaka için ihale, şartnamede belirtilen sıra doğrultusunda tek tek yapılacak.
Başvuru Şartları:
İhaleye katılacak gerçek kişilerin aşağıdaki belgelerle kapalı zarf içinde başvuru yapmaları gerekiyor:
Teklif mektubunu içeren kapalı zarf
Noter tasdikli vekâletname (vekaleten katılım durumunda)
Uygulama Bazlı Taksi Taşımacılığı Hakkı İşletme Taahhütnamesi (Şartname Ek-1)
E-devlet üzerinden alınmış Nüfus Kayıt Örneği (22–68 yaş arası)
En az B sınıfı sürücü belgesi
İstanbul’da ikamet ettiğini gösteren Yerleşim Yeri Belgesi
Adli Sicil Kaydı (belirli suçlardan hüküm giymemiş olma şartı)
Geçici teminat makbuzu
Şartname satın alındığına dair makbuz
İhaleye yalnızca gerçek kişiler katılabilecek ve her katılımcı yalnızca 1 adet plaka alma hakkına sahip olacak.
Şartname Nereden Temin Edilir?
İhale şartnamesi, 1.000 TL bedelle Toplu Ulaşım Hizmetleri Şube Müdürlüğü’nden (Osmaniye Mah. Çobançeşme Koşuyolu Bulvarı No:3 Kat:2 Bakırköy / İstanbul) satın alınabilir veya aynı adreste ücretsiz incelenebilir.
İletişim: Tel: 0212 449 58 01 – Fax: 0212 449 51 81
Önemli Hatırlatmalar:
Teklifler, 1 Eylül 2025 saat 12.00’ye kadar İBB Encümen Şube Müdürlüğü’ne teslim edilmelidir.
Teminat bedelini yatırmak isteyenler, Belediyeden teminat müzekkeresi alarak ilgili banka hesabına ödeme yapmalı ve makbuzu ihale komisyonuna sunmalıdır.
Posta yoluyla yapılan başvuruların belirtilen süre içinde ulaşması şarttır, gecikmeler dikkate alınmayacaktır.
Tüm belgeler asıl veya noter tasdikli olmalıdır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Uygulama Bazlı Taksi Taşımacılığı sistemine geçiş sürecinde bu ihale ile hem sektörü hem de kent içi ulaşımı daha planlı ve dijital altyapıya dayalı hale getirmeyi hedefliyor.
Taksi esnafından İBB’nin açacağı taksi ihalesine tepki
İSTANBUL (AA) – İstanbul’da hizmet veren taksi esnafı, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin (İBB) dijital uygulama tabanlı taksi sistemine 150 yeni aracın dahil edilmesi için 2 Eylül’de yapılacağını duyurduğu ihaleye tepki gösterdi.
İstanbul Taksi Sahipleri Derneği ve İstanbul Havalimanı Taksiciler Kooperatifi Başkanı Fahrettin Can, yaptığı yazılı açıklamada, İBB’nin 12 Haziran’da açtığı taksi plaka ihalesine İstanbul’da yalnızca 9 kişinin katılmasının tesadüf olmadığını belirtti.
Yıllarca emek verilerek edinilmiş taksi plakalarına “teneke” denilerek taksilerin itibarsızlaştırılmaya çalışıldığını belirten Can, “Taksi plaka ihalesinden gelecek para, İBB’nin özel halk otobüslerine borcunu kapatabilmesi için bir umut kapısı haline getirilmiştir.” ifadesini kullandı.
Can, 9+1 koltuklu turizm taşıma adı altında faaliyet gösteren minibüslere yol belgesi verilerek korsan taşımacılığın meşrulaştırıldığını ve bu durumun taksilerin sayısını bile aşan korsan araç düzenine yol açtığını savunarak şunları kaydetti:
“Özel araçlarla korsan taşımacılık yapanların reklamlarının İstanbul’un cadde ve sokaklarında sergilenmesine izin vererek, taksiciyi kurda, kuşa yem etmişlerdir. Şimdi ise reklam şirketlerine büyük paralar ödeyerek aplikasyon kullanma dayatmalı ve 29 yıl kiralık plaka ihalesi köpürtülmek istenmektedir. Maksat İstanbulluya hizmet değil ranttır. İstanbul’a getirilmek istenen bu sistem Türkiye’nin hiçbir yerinde mevcut değildir. İstanbul’da korsan bitirilmediği sürece taksi sayısında artış yapılması ekonomik kriz içindeki mevcut taksi esnafının mağduriyetinin artmasına sebep olacaktır.”
Can, İstanbul’da esas sorunun taksi sayısı değil, yüzde 85’lere varan ve İBB’nin çözüm bulamadığı trafik yoğunluğu olduğunu ifade etti.
Fahrettin Can, 2 Eylül’de yapılması planlanan ihaleye tepki göstererek, “Yıllardır kara propagandayla yıpratılan ve yoksulluk sınırının altına itilen, hakları korunmayan taksici esnafının 2 Eylül’de yapılacağı duyurulan plaka ihalesine de ilgi göstermemesi kaçınılmazdır. Mağdur edilen taksicinin yanında duran İstanbullu da bu haksızlığa sessiz kalmayacak, güvenmediği İBB yönetiminin ihale çağrılarına itibar etmeyecektir.” değerlendirmesinde bulundu.